feel free to navigate around. FOLLOW | DASHBOARD.
I'm Not You


entries | profile | tagboard

Thursday, 5 May 2011
Nurlina Alawi?Kenal?

Assalamualaikum..huh xjwab dosa beb..huhu..asa cm lama plak xupdate bl0g ni..msuk2 ja nmpak besawang..cpt sguh labah2 ni wt sarang..zZz..kr0h..kr0h..sbtul-btulnya aku xtau nk wt pa mlm ni 2 yg gatai tgan nk update bl0g aku ni..citanya bmula tadi aku tgok tv9 dekat dihatiku cece ahaha..tgok semanis kurma..ala yg Ustazah Siti Nor Bahyah jd host 2 la..xkn xtau kot..tajuk mlm ni Kasihnya Ibu..ada la sowang jemputan ni nama Nurlina Alawi..knal?x?knal?dia ni ada 50 owg anak ok..jgn tgjut..7 owg ja anak kndung yg lg 43 anak agkat dia..47 owg ni kebanyakannya +HIV?sapa sgup bela anak ya kita da tau +HIV?aku dgaq dia cita psal anak2 agkat dia td asa tersentuh la plak..ceh fathie tsentuh?bley caya ka?keras2 manusia ada jugak lembut dia ok..xcaya try tgok blek Semanis Kurma 2 kt sini tonton.com.my 




Puan Hajah Nurlina Alawi

Ni la Nurlina Alawi yg aku cita..mst ada yg pnah knal dia kn.. Cnfirm kowang tsentuh bila dgaq dia cita pasai 2 owg anak agkat dia yg mati kt pgkuan dia..masa dia cita 2 dia pn tiyak beb..mulia sgt2 ati dia kn..Allah bagi dia smngat tuk bela anak2 yg +HIV..kowang pkiaq tgok klu kowang sgup x?klu aku la jjur aku xsgup sbb aku xkuat n xdk smgat mcm dia..Nurlina ni bkan mak Datin or Puan seri ka wei..owg biasa cm kita ja..anak ke 2 dri 9 brdik..xjejak kaki kt U pn..skang dia ada buka catering sndri..dia tgung suma anak-anak dia ngn duit ttik pluh dia sndri ok..xsilap aku timbul asa nk membantu anak2 yg malang ni masa dia mgndungkan anak dia yg ke 5..bila dia cita kt family n husband dia yg dia nk bela anak2 +HIV ni suma xstuju..umh tgga dia hmpir retak sebab suma ni..baca ayt kt bwah ni ok..aku copy kt bl0g spa ntah ayat yg husband dia ckp bila dia ckp nk bela anak2 +HIV ni..

“Mama dah gila agaknya? Kalau nak bantu orang pun banyak cara lain!”, suaminya benar-benar berang.

“Kenapa nak menyusahkan diri? Kenapa nak haru-birukan keluarga kita? Kita dah ada lima anak...jaga yang ada ni pun dah besar pahala mama dapat!!”, jerkah suaminya lagi.

“Awak pilih antara dua..nak teruskan juga semua kerja gila ni atau nak teruskan katering! Cubalah fikir sikit, kita boleh hidup mewah kalau awak terus buat katering! Apa yang dah rasuk awak ni?”

“Katering tu semua daki dunia, tak ke mana wang ringgit yang ada ni.. bila kita mati, semuanya tinggal. Tapi kalau bela budak-budak ni.. doa diorang lah yang menjadi penahan seksa kubur kita.”, jawabnya yang dirasakan jawapan itu amat menikam hati.

Byangkan la mula2 husband dia da ckp cm 2?xtau nk ckap la aku klu smpai cm 2 la cabaran dia masa nk mula wt suma ni..ada kwan2 dia yg tikam dr blkang guna nama dia konon2 nk cari dana or derma tuk anak2 +HIV ni last2 diowang mkan suma duit 2?apa hukum makan harta anak yatim?kowang suma tau sndri kn?






anak-anak dia

Mulia sguh hati dia kn..xtau nk ckap la aku..kowang baca pikiaq n nilai sndri la ok..nk tau lbey g msuk web ni ok..http://www.pernim.com/


Ni aku da copy coretan luahan perasaan anak2 yg Nurlina Alawi ni jaga..baca bg abes ok.."Bersyukurlah kerana kita diberikan kesenangan dan kebaikan yang amat banyak sekali oleh Allah SWT. Maka, kasihanilah mereka. Jangan dihina anak-anak ini jika kita tidak mampu untuk berbuat baik kepada mereka.. Kasihanilah mereka"..

“Dalam hidup kami memang tiada siapa-siapa. Bukanlah kata tak ada saudara-mara tapi entahlah. Saudara-mara pun tak pernah jengah kami. Yang kami tahu kami cuma ada Mama, Papa dan keluarga di sini. Memanglah Mama tak kaya. Tapi kami cukup senang hati tinggal dengan Mama. Kalau tak ada Mama kami tak tahu apa agaknya yang jadi pada kami. Agaknya tanpa Mama dan Papa, kami mungkin jadi anak terbiar.

Masa mula-mula tinggal dengan Mama, kami memang tak tahu apa. Rasanya kami tak peduli dengan apa yang akan terjadi pada kami. Selama ini pun sewaktu mak dan abah ada, tak ada siapa pun yang pernah ambil tahu pasal kami. Pergi sekolah ke, makan ke, tahu membaca ke, tak kisah pun. Tak ada siapa yang nak marah. Kami lagilah tak ambil tahu. Kalau tak pergi sekolah lagi seronok. Sebab kalau pergi sekolah pun asyik kena marah.

Kawan-kawan memang biasa ejek kami. Kami tak boleh nak kata apa-apa sebab mak dan abah kami memang mati sebab dadah. Kami tahu dadah tu benda tak baik. Tapi nak buat macam mana..takkan kami nak tegur arwah mak dan arwah abah dulu. Kalau kami mengintai-intai pun, silap-silap kena tengking atau kena pukul dengan mereka.

Dahulu kami selalu tak ada duit nak makan. Kalau ada duit sikit-sikit, arwah emak dan arwah abah guna untuk beli beli dadah. Kami tak boleh nak kata apa. Kadang-kadang tu menangis jugak sebab perut lapar sangat. Kalau dah tak ada benda langsung nak makan, kami tidur je. Itupun bukan boleh tidur sangat.

Bila ada peluang, kami curi-curi pergi rumah jiran. Kalau nasib baik dapatlah makan biskut dan minum air teh. Kalau dah tak tahan sangat, masa kawan kami tu makan nasi kami jengah-jengah. Untung-untung, dia ajak makan sekali. Tapi kami pun tahu tak boleh buat selalu.

Kalau jiran yang baik hati, memang diajak makan. Tapi kalau dah selalu sangat, jiran-jiran halau kami balik. Kata mereka, kami ni busuk dan kotor. Nak balik mandi macamana.. ada masa rumah kami tak ada air, sebab arwah mak tak bayar bil. Nak gosok gigi atau sabun badan lagilah tak ada. Manalah arwah maka mampu nak beli macam-macam. Kalau mandi tu, kita orang siram badan setakat dua tiga gayung aje.

Bila arwah emak dan abah meninggal dunia, kami memang susah. Kalau ada saudara ynag ajak tinggal bersama pun, tak lama. Semuanya tak sanggup bela kami. Kadang-kadang tu rasa juga sedih. Tapi kami malas nak fikir. Kalau dah tak ada orang nak jaga kami, kami tidur kat tepi jalan ke, kat tempat tunggu bas ke, kami tak kisah. Mana-mana pun boleh tidur.

Makan? Kalau nak senang makan, tunggu dekat kedai makan. Kalau ada baki nasi atau lauk yang dia orang buang, kami kutip. Memanglah kotor. Tapi kalau perut dah lapar sangat kami tak kisah. Ada masa, sedap-sedap juga makanan yang kami jumpa. Lebih sedap daripada apa yang pernah arwah mak berikan untuk kami.

Bila kami kena hantar dekat rumah Mama, kami takut juga. Kami ingatkan duduk rumah Mama ni macam asrama anak yatim. Tapi bila duduk sehari dua, memang lain daripada asrama anak yatim. Rumah Mama ni memang rumah dia. Makan minum semua dengan Mama.

Masa baru-baru tu takut juga. Mama memang garang kalau kami degil. Yalah, dekat sini ramai anak Mama. Semua Mama layan sama sahaja. Tapi kalau degil sangat, Mama gigit jari kami. Kata Mama, dia tak sampai hati nak rotan sebab kami semua kurus-kurus sangat, jadi dia gigit jari kami. Rasa kelakar pun ada, takut pun ada... tapi yang paling payah nak ikut bila Mama suruh kami mandi, gosok gigi, solat dan pergi sekolah.

Mula-mula tu memang tak suka sebab Mama suka berleter kalau kami tak mandi. Mama akan jeritkan pada kami kalau kami bau busuk, tak gosok gigi atau tak sikat rambut. Tapi lama-lama tu macam ok pulak sebab memang tak selesa bila tak gosok gigi. Mulut busuk dan gigi pun selalu sakit, nak makan tak selesa.

Sejak tinggal dengan Mama, barulah kami dapat pakai cantik-cantik. Mama belikan kami baju sama saja dengan apa yang dia beli untuk anak sendiri. Kalau pagi ni kami pakai hijau, semua anak Mama yang lain akan pakai baju warna hijau. Kalau esok pakai warna biru, semua akan pakai warna biru. Pakai mesti kemas, Mama tak suka anak Mama nampak comot. Pakai baju mesti kemaskan dan masukkan hujung baju dalam seluar.

Makan pun sedap. Makan ramai-ramai lagi sedap. Memang selalunya laju aje kami makan. Kalau makan, Mama suruh kami baca doa daulu. Lepas tu tak boleh buat sepah. Sesiapa buat sepah kena marah dengan Mama. Selain itu Mama ajar kami kemas tempat makan sendiri. Tapi masa mula-mula datang dulu, kami paling tak suka bila kena belajar. Tak kiralah belajar mengaji ke, belajar solat ke atau sekolah, memang kami benci. Tapi Mama paksa juga. Mama hantar kami belajar macam-macam. Belajar tae kwon do, belajar mengaji, belajar mental arithmetic. Selalu kami menangis bila belajar susah. Tapi Mama paksa kami sampai boleh. Bila dapat A dalam semua pelajaran kat sekolah, Mama peluk cium kami.

Kalau dulu tak pandai sembahyang, sekarang setiap kali solat kami tak pernah ponteng. Masa Maghrib, kami sembahyang jemaah. Mama dan Papa mengajar kami mendoakan untuk arwah emak dan arwah ayah kami. Mama selalu pesan, biar apapun yang berlaku, mereka tetap ayah dan ibu kandung kami. Kalau mereka tak ada, beerti kami pun tak ada di dunia ini.

Kami memang tahu Mama selalu kena kata dengan orang ramai pasal menjaga kami. Macam-macam orang kutuk Mama. Ada kata Mama gila, ada cakap Mama orang tak betul. Tapi Mama selalu suruh kami sabar. Mama jaga kami. Mama tak suka tengok kami sedih. Kalau ada orang ejek kami di sekolah, Mama pesan suruh beritahu. Bukan Mama nak mengamuk atau marah orang tu balik, tapi Mama akan cakap cara elok. Mama bukan sahaja nasihatkan budak yang ejek kami, selalunya Mama akan berkenalan dengan emak budak yang mengejek kami tu. Mama terangkan pada mereka masalah kami. Lepas tu jarang orang mengejek kami. Semua dah berkawan dengan kami. Cikgu-cikgu pun sayang kami. Lebih-lebih lagi bila kami selalu dapat cemerlang dalam peperiksaan.

Kami selalu menagis bila berdoa ramai-ramai selepas solat jemaah. Tak tahulah kenapa kami nangis. Bila salam Mama, kucup tangan Mama, kami rasa sedih sangat. Mama selalu ingatkan kami, apa juga kami buat, ingatkan Allah. Mama pesan kalau kami buat baik dan jaga solat, arwah emak dan arwah ayah kami akan sejuk di kubur. Lagi satu perkara yang menyebabkan kami rasa sedih, bila kenangkan sebab kami, Mama selalu susah. Mama selalu tak cukup duit belanja untuk kami. Belanja makan, belanja sekolah dan duit ubat kami. Mama cuma kata, kami tak perlu fikir semua tu. Itu urusan Mama. Kalau Mama kena kutuk pun, Mama selalu pesan, diam dan ingat Allah.

Orang pernah tuduh Mama dera kami. Orang kata Mama tak jaga kami. Tapi semua orang tu cuma pandai cakap aje, pandai mengutuk aje. Kalaulah Mama biarkan kami, rasanya sampai sekarang kami tak pandai membaca. Mengira duit pun kami tak reti. Kalau betul Mama dera kami, rasanya kami pun tak mahu peluk cium Mama macam biasa. Mama memang garang dengan kami, tapi itupun kalau kami degil dan tak ikut cakap.

Paling Mama marah kalau ada antara kami yang sakit dan tak makan ubat ikut jadual. Mama memang akan jeritkan nama kami kalau tak makan ubat. Mama selalu pesan, ubat kami bukannya murah. Kalau kami sakit dan pengsan di sekolah, itu nanti akan menyusahkan Mama juga. Kami tak kecil hati kalau Mama marah kami sebab itu. Yalah, kami ada HIV, kami tahu penyakit itu bahaya. Kalau tak jaga boleh bawa mati. Mama sayangkan kami sebab tu Mama selalu ingatkan kami berkali-kali., “Makan ubat! Makan ubat! Kalau tak makan ubat, nanti boleh mati. Tahu tak M A T I !"

Selalunya kalau Mama dah marah macam tu, kami peluk dan cium Mama. Kami minta ampun dengan Mama. Kami janji tak nak degil-degil. Kami tahu Mama sayangkan kami. Kami tahu Mama tak mahu kami pergi terlalu cepat. Kami tahu semua tu. Kalau tak, takkan Mama sanggup susukan anak orang yang ada HIV/AIDS. Buat apa Mama nak susah-susah. Tapi Mama selalu cakap, dia buat semua itu sebab dia memang sayangkan kami. Dia nak kami yang sakit boleh hidup lama sikit. Kalau tanya pada kami, entahlah..kadang-kadang rasa takut ingatkan pasal mati, kadang-kadang macam tak rasa apa-apa.

Mama selalu pesan, kalau orang yang selalu solat, Allah sayangkan mereka. Orang yang rajin mengaji dan solat, tak akan diseksa dalam kubur. Sejak bersama Mama, kami tak pernah tinggal solat. Harap-harap Allah ampunkan dosa kami. Kami memang nakal dulu. Kami tak pernah mengaji atau solat. Tapi kini semua kami dah buat.

Ada masanya kalau tengah malam, kami susah nak tidur. Kami selalu teringat kisah lama kami. Zaman kami susah dahulu. Bila teringat kampung memang sedih, tapi bila teringat Mama yang baik hati sanggup susah payah sebab kami, kami lagi sedih. Kami selalu terbayang ...macam manalah kami boleh balas jasa Mama.

Kami selalu berdoa, minta-minta Allah panjangkan sikit umur kami. Biar kami dapat masuk universiti, biar kami dapat kerja bagus, dapat gaji. Kami nak beri Mama duit, nak belikan Mama baju, nak belikan Mama kek..seperti apa yang Mama pernah beri kami.

Kami nak Mama senang. Kami nak Mama rehat. Mama dah penat jaga kami. Kami selalu doa sendiri-sendiri dalam hati. Mama tak tahu tapi kami cerita pada Auntie Lily aje..

Kami teringin hidup lama sikit..bukan sebab takut mati, bukan sebab seronok nak hidup lama macam orang lain, tapi kami teringin nak tolong Mama. Harap-harap Allah dengar doa kami. Harap-harap kami sempat balas jasa Mama sebelum kami pergi....


da abes baca?thank ya sesapa yg sudi baca 2..jgn lupa bg komen yg membina skit oryte..ni ja la yg aku nk share ngn kowang mlm ni..nk kuaq mlepak jp..papai salam..

0 loner (s)
OLD | NEW